XO – vie sinne minne haluat!
Veneilykausi on pitkä – ainakin XO veneiden omistajilla!
Saammeko siis esitellä sinulle XO – valikoiman huiput.
Uusin XO on lähes 9-metrinen XO DFNDR 9. Se on suunniteltu monikäyttöisyys mielessä ja täydentää merkin uuden 9-sarjan, johon kuuluu entuudestaan viime vuonna lanseeratut avomalli DSCVR 9 ja ohjaushytillinen EXPLR 9.
OSA XO veneistä on mahdollista toimittaa heti kauden alkuun 2024. Ota yhteyttä niin kerromme lisää. Palvelemme Turussa ja Vantaalla, Yamaha Centerien yhteydessä. Tervetuloa tutustumaan asiantuntijan opastuksella.
DFNDR 9 – venemaailman maasturi
Putkikehikolla katettu keskipulpetti ja matkustamo määrittelee Defenderit (DFNDR 9), esikuvanaan Land Rover Defender. Ohjaamo sijaitsee persoonallisen valurautakehikon sisällä ja on tuulilasin ja katon suojaama, mutta muiltaosin avoin ja ympärikuljettava..
Istumajärjestely on kuin henkilöautossa: kaksi etuistuinta ja yhtenäinen takapenkki. Lisävarusteissa vaihtoehtoina on kuomukankaiset sivu- ja peräseinät tai tukevat, liukuovelliset sivuseinät.
Takapenkin saa kääntymään selkänojasta, joka mahdollistaa penkillä istumisen myös perää kohti. Pöydän ja avotilan peräpenkin kanssa muodostuu terassimainen , puolittain suojattu oleskelutila, jonka saa myös aurinkotasoksi. Myös keulaan saa aurinkotason.
Veneen oleskelu- ja retkeilymukavuudet parempaa luokkaa kuin astetta pienemmässä defenderissä, koska ohjauspulpetin sisään ja keulakannen alla on parivuoteella ja erillisellä toiletilla varustettu kajuutta. Tavaroiden lastaus ja kulku onnistuu suoraan keulakannelta kajuuttaan suuren luukun kautta.
Defenderin runko on normaalia jykevämpi ja syvempi, 9-sarjassa pohjakulma on 22 astetta. Kahdella 225-hevosvoimaisella perämoottorilla varustettu DFNDR 9 lupaa huippunopeuden nousevan jopa 50 solmuun. Suoristuskykyä pystyy hyödyntämään myös haasteellisissa olosuhteissa jäykän ja syvän rungon ansiosta.
DFNDR 9 on myös varustelultaan laajasti kustomoitavissa, ja uskomme sen sopivan moneen käyttöön, yhteys-, kala- kuin retkiveneeksikin.
EXPLR 9 & 10 – hyvää voi vielä parantaa!
Explorerit (EXPLR 9 ja 10) ovat erittäin merikelpoisia, ympäri vuoden pohjoisiin olosuhteisiin sopivia veneitä, hyttien antaman suojan ansiosta. Explorerit ovat suorittavia, muuntautuvia, vakaita ja tilavia, joissa veneilee 8 ja yöpyy 2 henkeä.
Kajuutta noudattelee XO veneiden yleisiä linjoja. Tuulilasi on pysty ja keulaa kohti laskeva kattolinja antaa veneelle vauhdikkaan ilmeen. Kajuutassa on molemmin puolin joustoistuin ja sen peräseinä on kokonaan lasia ja avautuu puoliksi.
Hytti on kaikkiin suuntiin aiempia malleja suurempi, joten mukaan on saatu mahtumaan entistä enemmän istumapaikkoja ja mukavuuksia ja siellä on tilaa seitsemälle tai jopa kaikille kahdeksalle matkustajalle.
Apukuljettajan pulpetin uumenista löytyy toimivan kokoinen wc-tila. Retkeilyvalmiuksia parantavat myös pentterioptio, pöytä ja mahdollisuus pedata hyttiin parivuode.
Explorerit jyrää isojenkin aaltojen läpi ja yli eleettömästi mukavasti, turhia pomppimatta tai roiskimatta ja kaarroskäytös on ääritilanteisissakin varsin rauhallista ja ennakoitavaa.
DSCVR T-top -vauhdikkaasti vesille ja takaisin
Discoverit (DSCVR T-top) ovat avo-ohjaamollisia, T-top-katoksella katettavia päiväretkiveneitä max. 8 hengelle. Astetta vankempaa, mutta silti kohtuullisissa ulkomitoissa olevaa päivävenettä etsivälle, joka ei yöpymistiloja kaipaa, Discovery on oivallinen valinta. Isompaan aallokkoon sopiva laitakorkeus tekee veneestä kelpo pelin.
DSCVR on vauhtivene, jonka ajettavuus on saanut kosolti kiitosta, ja pitkien päiväretkien mukavuutta parantaa kiitettävän hyvin toteutettu toiletti.
Tunnusomaisin elementti on kiinteä aurinkokate, eli T-top. Tämä maailmalla suosittu kateratkaisu on varustettavissa sitä kiertävin kuomunkappalein, jolloin se toimii myös ajokuomua kannattelevana rakenteena.
Ohjaamo on varustettu vakiona kuljettajan jousitetulla erillisistuimella ja apukipparin puolella oleva istuin on mitoitettu 1-2 hengelle. Seuraavat istuintilat ovat kaksoisistuimen takana, pentteriä vastapäätä. Taaempaa löytyy vielä kiinteä takapenkki kahdelle, sekä lisävarusteena ylös käännettävät klaffipenkit. Näistä saa vastapäisen penkin kanssa luontevan oleskeluryhmän auki taitettavan pöydän ympärille.
Veneen kansirakenne on lujitemuovia ja runko alumiinia. Ulkonäkö viimeistellään kylkien teippauksella. Vakioväri on musta, valkoisen pinnan saa lisähintaan.
DSCVR on täydellisesti räätälöity koko päivän mittaiseen rupeamaan ja nopealla veneellä on mukava päästä kotiin yöksi.